"Pray for Japan"

Ja vad ska man säga?
Det känns som att vart jag än har vänt mig de senaste dagarna så har just den frasen förföljt mig...
Speciellt på deviantArt.com. Sidan blir helt jäkla sönder-spammad med diverse bilder med "pray for Japan" på dem.
Det som är synd är att jag är rätt så säker på att många människor inte skulle ha reagerat på samma sätt om det vart ett annat land.
Jag gjorde några test-sökningar på deviantArt för att se vad för resultat som kom upp. Jag sökte på "pray for Japan" och på "Pray for Haiti". Gissa vilket som gav flest resultat...
Inte för att jag tror att det hjälper att be. Jag donerar hellre pengar än att bara "be". Sen så kan väl det där med att be störa mig extra mycket i och med att jag inte är religiös. Jag HOPPAS för Japan. Men någon bön tänker jag inte be.


Självklart är det otroligt hemskt, och jag hoppas innerligt att det ska ordna upp sig så mycket som möjligt. Sympatiserar med alla drabbade, både i Japan och alla andra ställen som påverkats av jordbävningen.
Dock är det synd att så många mest skulle ha tagit det med en axelryckning om det varit något annat land.


Och får jag höra något i still med "OMG DET HÄR ÄR BÖRJAN PÅ UNDERGÅNGEN! VI KOMMER DÖ 2012!" en gång till så blir jag nog knäpp.
Jordbävningar i Japan = inte särskilt ovanligt.
Jordbävningen -> tsunami/kärnkraftsproblem. NATURkatastrof. Behöver inte betyda att världen kommer att gå under. Och om den nu skulle göra det så varför i helvete hetsa upp sig över det? Det är ju inte direkt så att vi skulle kunna göra något åt saken.
Life is a bitch and then you die. Tough luck. 

Låter kanske hårt och aningen känslolöst, men vad skulle vi kunna göra?
Nu tror jag inte på teorin att världen kommer gå under 2012, så det är nog lugnt.


Anyway, hoppas det ordnar upp sig med reaktorerna i kärnkraftsverken i Japan. Och att antal offer inte stiger allt för mycket... men det är väl oundvikligt i och med alla som fortfarande saknas.

Kommentarer
» Hinagiku

Alltså, jag är själv väldigt ledsen för vad som hände i Japan och jag tror det där med deviantart är för att väldigt många personer har tagit del av den japanska kulturen och älskar den galet mycket.



Är man förälskad i ett land och dess kultur är det klart som tusan att man sänker en slant eller ber eller vad det nu är, jag tror inte folk rycker på axlarna när något annat land far illa, jag tror bara inte att deviantart är ett bra ställe att hitta mkt sympati för de andra länderna än japan och usa.



Men jag håller helt och hållet med dig, jag tror inte heller jorden går under, det har skett naturkatastrofer hela tiden, enda sedan jorden skapades, ska man få panik nu över något som alltid funnits? nä :)

2011-03-20 // 23:15:04
URL: http://hinagiku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback